موانع مدیریت زمان
آموزش موانع مدیریت زمان | راهزنان زمان
مدیریت زمان، یکی از دغدغه های مهم بسیاری از ماست. در این نوشته می کوشیم کمی درباره ی مدیریت زمان و موانع مهمی که سر راه موفقیت در آن قرار دارد، صحبت کنیم.
آیا با موانع مدیریت زمان آشنا هستید؟
همه ما به یک دلیل واحد دچار کمبود زمان نمی شویم. قبل از اینکه به فکر مدیریت زمان و حل کردن مشکل کمبود زمان خود باشیم، باید ببینیم که چرا دچار کمبود زمان شده ایم. برخی از رایج ترین دلایل کمبود زمان را در این جا با هم مرور می کنیم:
✅برخی از ما به دلیل رویاهای بزرگی که در سر داریم، احساس می کنیم به کمبود زمان گرفتار شده ایم:
وقتی که تصمیم می گیریم به یک انسان بزرگ تبدیل شویم. وقتی به غول های صنعت و اقتصاد ایران و جهان فکر می کنیم. وقتی می خواهیم تاثیری ماندگار از خودمان در حوزه علم و دانش و فرهنگ و هنر به جا بگذاریم. یکی از اولین چیزهایی که به خاطر می آوریم محدودیت زمان است. خصوصاً اگر به سن خودمان فکر کنیم و احساس کنیم، تا این نقطه که هم اکنون آمده ایم، به اندازه ی کافی از عمر و وقت خودمان استفاده نکرده ایم.
✅کمبود زمان ممکن است به دلیل مشکل در اولویت بندی کارها و فعالیت ها باشد:
گاهی اوقات، ممکن است احساس کنیم که حجم فعالیت ها زیاد است و نمی دانیم که بهتر است کدام را به نفع کدام کنار بگذاریم. یا کدام را در اولویت قرار دهیم. من می خواهم درس بخوانم و بهترین معدل را در پایان دوره کارشناسی بگیرم. دغدغهی کنکور ارشد را هم دارم و می بینم فرصت کافی برای آن ندارم. شنیده ام که پس از دوران دانشجویی فرصت مطالعه خیلی کمتر است و دلم میخواهد از همین دوران برای یادگیری و توسعه دانش خودم هم استفاده کنم. از طرفی برای تامین هزینهی تحصیل و همینطور کسب تجربه، کار هم می کنم یا می خواهم بکنم. احساس میکنم همه اینها هم در یک اولویت هستند و مهم هستند یا اگر اولویت های آنها با هم فرق دارد، دانش یا شجاعت این اولویت بندی را ندارم. امیدوارم از طریق مدیریت زمان، فضایی ایجاد کنم که به همهی خواسته های خودم برسم.
اولویت بندی، مهارتی ضروری اما بسیار دشوار و چالش برانگیز است که در بسیاری از مواقع، ما را ترغیب می کند که با استفاده از مدیریت زمان و مهارت های مشابه، ظرفیت و توانمندی خود را افزایش داده و صورت مسئله را پاک کنیم. پس مراقب باشید با پرداختن به کارهای کم اهمیت به دام راهزنان زمان نیفتید.
[su_heading]اگر دانش آموز هستید یا قصد شرکت در کنکور سراسری را دارید، توصیه میکنم مقاله مدیریت زمان و کنکوریها را مطالعه کنید.[/su_heading]
✅کمبود زمان ممکن است ناشی از واگذار نکردن کارها به دیگران باشد:
ما خیلی وقت ها در واگذار کردن کارها به دیگران، ضعیف عمل می کنیم. یا کارها را به شکل نامطلوبی به دیگران واگذار می کنیم که در نهایت زحمت خودمان دوچندان می شود. ناتوانی در تفویض درست و اصولی اختیارات هم یکی از راهزنان زمان است.
واگذاری نادرست و غیرحرفه ای کارها به دیگران، باعث می شود که در نهایت بسیاری از ما به این نتیجه برسیم که بهترین روش صرفه جویی در زمان، این است که کارها را خودمان انجام دهیم و از آنجا که به هر حال ، ظرفیت ما در انجام کارها محدود است، نهایتاً احساس می کنیم مدیریت زمان، آن کلید طلایی است که می تواند چنین مشکلی را برای ما حل کند.
باز هم یادآوری میکنم موفقیت، نیازمند زمان است. ( آموزش موانع مدیریت زمان )
✅کمال طلب بودن میتواند یکی دیگر از دلایلی باشد که ما را نهایتاً به سمت مدیریت زمان سوق داده است.
کمال طلب ها یا Perfectionist ها، کسانی هستند که برای هیچ کاری، استاندارد ۹۰ یا ۹۵ از صد را نمیپذیرند. آنها استاندارد ۱۰۰ از ۱۰۰ را میخواهند. به همین دلیل هر کاری توسط آنها، بیش از زمان معمول طول میکشد. نامهای که میتواند در پنج دقیقه نوشته شود، پنج بار مرور و ویرایش میشود و پس از سی دقیقه، با نارضایتی ارسال میشود.
طبیعی است که در این شرایط، ممکن است من و شما احساس کنیم که مشکل اصلی ما در مدیریت زمان است و اگر در مهارت مدیریت زمان توانمند شویم میتوانیم بدون کمبود وقت، کارها را با همان سطحی از استاندارد که مد نظرمان است انجام دهیم.
✅حل موردی مشکلات و نداشتن نگاه فرایندی، میتواند دلیل دیگر کمبود زمان باشد:
گاهی اوقات، مسیر کار در تیم ما یا در سازمان ما نادرست است. به جای اینکه مسیر کار را درست کنیم، به صورت موردی مشکلات را حل میکنیم.
بستری که در سازمان ایجاد کردهایم، بستری برای فساد اقتصادی است. یا اینکه فرایندها و نظام پاداش و پرداخت، به شکلی است که کارمندان تشویق میشوند از زیر کار فرار کنند.
به جای اینکه یک بار ببینیم ریشه مسئله چیست، هر روز وقت ما صرف جستجوی کارمند خاطی و مجازات کردن او میشود.
دوستان و همراهانی انتخاب کردهایم که هر لحظه بودن کنار آنها، ما را به اتلاف وقت و فراموش کردن اولویتها سوق میدهد. اما به جای اینکه این مسئله را حل کنیم، سعی میکنیم با ابزارها و تکنیک های مختلف، از وقت جزیی باقیمانده استفاده بهتری بکنیم.
✅شاید هم مشکل اصلی ما انگیزه نداشتن است:
وقتی برای کاری که انجام میدهیم انگیزه نداریم، آن را کندتر از همیشه انجام میدهیم. خیلی وقت ها هم، ترجیح میدهیم آن کار را در آخرین مهلت مقرر انجام دهیم. در چنین شرایطی، گاهی اوقات مسئلهی ریشهای کمبود انگیزه، دیده نمیشود و عارضهی سطحی آن، یعنی کمبود وقت، مورد توجه و نظر ما قرار میگیرد.
احساس میکنیم با بهبود مهارت مدیریت زمان، میتوانیم انواع مشکلاتی را که در کار و زندگی روزمره خود با آن مواجه هستیم، مدیریت کرده و کاهش دهیم.
[su_heading]پیشنهاد میکنیم مقاله ماتریس مدیریت زمان را مطالعه کنید.[/su_heading]
✅دلیل دیگری که بسیاری از ما دچار کمبود زمان میشویم، ضعف ما در هنر نه گفتن است:
شاید شما هم از جمله کسانی باشید که نمیتوانند به سادگی به دیگران «نه» بگویند. به همین دلیل، قسمت عمدهای از وقت خود را صرف انجام کارهایی میکنند که به دلیل خجالت یا رودربایستی یا دلایل مشابه، پذیرفتهاند. در چنین شرایطی، تلاش برای بهبود مهارت مدیریت زمان، به معنای بهبود توانایی های ما نیست. بلکه گویی میخواهیم ظرفیت بارکشی خودمان را افزایش دهیم تا دیگران بتوانند با دردسر کمتری بار بیشتری را بر شانههای ما تحمیل کنند. برای همین است که همیشه ناتوانی در نه گفتن را به عنوان یکی از موانع مهم مدیریت زمان و راهزنان جدی زمان شناخته اند.
مسئله زمان است. ( آموزش مهارت مدیریت زمان )
با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما
[su_heading]پیشنهاد میکنیم کتاب مدیریت زمان (ویژه دانشآموزان و دانشجویان) تالیف حسین وفابخش را نیز مشاهده کنید. [/su_heading]
دیدگاهتان را بنویسید