چشم انداز موفقیت خود را تدوین کنید
مولای متقیان، اميرمومنان علي (ع) فرمود:
خدا رحمت كند كسي را كه بداند
ازكجاست؟
در كجاست؟
و به كجا ميرود؟
چشمانداز (Vision)، که آینده آرمانی نیز نامیده میشود، توصیفی است روشن و بدون ابهام از شرایط آینده.
به عبارت دیگر، چشمانداز تصویری است از وضعیت آینده یک فرد یا مجموعه، هنگامیکه به اهداف موردنظرخود دست یافته باشد. بنابراین چشمانداز آن چیزی است که میخواهیم در آینده باشیم. افق چشمانداز باید طولانی باشد، در عین حال بایستی تصویری روشن از آینده را نیز برای ما بیان نماید.
چشمانداز و آرمانها، معمولا زاییدة تفکر و خلاقیت فرد (در چشم انداز فردی) و یا مدیران مجموعه (در چشمانداز سازمانی) بوده و در ابعاد مختلفی همچون فناوری، دانش، وضعیت مالی، بازار و مواردی از این دست، به تصویر کشیده میشوند.
یکی از ویژگیهای مهم چشمانداز، منحصر به فرد بودن آن است، زیرا افراد مختلف باتوجه به شرایط موجود خود، اقدام به ترسیم چشم انداز مینمایند.
نمونهای از یک چشمانداز فردی:
شخصی را در نظر بگیرید که به تازگی به کوهنوردی علاقهمند شده است. شاید با تواناییهایی که وی درحال حاضر دارد، تنها قادر باشد کوههای خاکی و سنگی کم ارتفاع و با شیب کم را بپیماید. با این وجود، او میداند که قادر خواهد بود با شرکت در دورههای آموزشی صخرهنوردی، تمرینهای بدنی و هوازی و اراده و سختکوشی، تواناییهای خود را افزایش دهد و طی پنج سال قله دماوند را فتح کند. بنابراین فتح قله دماوند در پنج سال آینده، چشمانداز این فرد خواهد بود.
در یک نمونه واقعی از چشم انداز فردی، خانم گلنوش صبغتاللهی، ورزشکار عضو تیم ملی کشورمان در المپیک 2016 ریو، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که با تماشای مسابقات تیراندازی در المپیک 2012 به این ورزش علاقهمند شده است. او چشم انداز خود را حضور در المپیک بعدی همراه با تیم ملی تیراندازی قرار میدهد و با تلاش و پشتکار فراوان این هدف را دنبال میکند.
مفهوم چشمانداز در سطح سازمانی هم معنا پیدا میکند. در سطح سازمانی و کسب و کار هم ترسیم چشمانداز بسیار اهمیت دارد، چراکه در دنیای کنونی و رقابت تنگاتنگ میان شرکتها، اگر مدیران نتوانند جایگاه مطلوب خود را در بازار آینده به خوبی ترسیم نمایند، دچار سردرگمی گشته و از گردونه رقابت حذف خواهند شد. (از آنجا که تمرکز این کتاب بر چشم انداز و رشد فردی میباشد، از پرداختن تفصیلی به چشمانداز سازمانی چشمپوشی خواهیم کرد.) با این حال برای روشن شدن موضوع، در اینجا به چشم انداز چند شرکت مطرح اشاره میگردد:
چند نمونه چشم انداز سازمانی
سازمان | چشم انداز |
ایران خودرو |
چشم انداز گروه صنعتي ايران خودرو بزرگترين و موفقترين شركت ايراني با قابليتهاي رقابتي كلاس جهاني در توليد و تأمين وسايل نقليه (با اولويت و محوريت خودرو) میباشد. |
مايكروسافت | توانمند سازي افراد و سازمانها از طريـق ارائـه مستمر نرمافزارهاي قوي در هر زمان، هركجا و براي هر دستگاهي كه در آينده ساخته خواهد شد و راه اندازي هر كامپيوتري با نرمافزارهاي مايكروسافت. |
شرکت فولاد مبارکه |
پیشتاز در صنعت فولاد کشور با حفظ حداقل ۴۵ درصد از سهم تولید داخل به عنوان سازمانی سرآمد در تولید کیفی و اقتصادی، فناوری و بومیسازی، و حضور مداوم در بازار جهانی. |
دیدگاهتان را بنویسید