مثلث موفقیت در یادگیری و مطالعه – نقش والدین در موفقیت تحصیلی
مثلث موفقیت در یادگیری و مطالعه – نقش والدین در موفقیت تحصیلی
مثلث موفقیت در یادگیری و مطالعه – قسمت دوم
نقش والدین در موفقیت تحصیلی
مخاطب این چند صفحه از کتاب، صرفا پدر و مادرهای محترم هستند. پس لطفا دانشآموزان مطالعه نکنند!!
همانطور که توضیح دادم، برای موفقیت در تحصیل و کسب نتایج درخشان، باید تمام اجزای مثلث موفقیت در کنار هم و با نهایت هماهنگی تلاش کنند. قطعا پدر و مادر در انتخاب مدرسه خوب، مشاور و کلاس و کتاب خوب، میتوانند کمک بسیار زیادی به فرزندان خود داشته باشند، اما نقش بیبدیل آنها کمک به ایجاد آرامش و کنترل اضطراب و استرس در بچههاست.
واقعیت این است که بچههای شما در دوران منتهی به کنکور، یعنی متوسطه دوم، در شرایط حساسی قرار دارند. سالهای آخر نوجوانی، تلاش برای کسب استقلال بیشتر، ابهام در خصوص آینده و نگرانی از کنکور، دانشگاه و شغل آینده، منجر میشود پیچیدگیهای این دوران بیشتر از حد انتظار میباشد. یک نکته بسیار مهم در این دوران این است که فرزندان شما با وجود اینکه بسیار بیشتر از قبل به مشورتها و راهنماییهای شما نیاز دارند، اما به دلیل شرایط خاص سنی خود، به راحتی نمیتوانند با شما ارتباط برقرار کرده و مشکلات خود را با شما مطرح کنند. آنها دوست دارند مورد پذیرش و اعتماد شما قرار باشند، به همین دلیل و به اشتباه فکر میکنند مطرح کردن مشکلات و کمک گرفتن از پدر و مادر، به اعتبار و استقلال آنها آسیب میرساند. در این بخش قصد دارم به برخی از چالشهای احتمالی شما با فرزندان اشاره کنم و راهحلهای کوتاهی نیز برای کاهش مشکل مطرح نمایم.
چرا بچه من درس نمیخواند؟
همه پدر و مادرها آرزو دارند شاهد موفقیت فرزندان خود در مدرسه و دانشگاه باشند و به آنها افتخار کنند. اما نکته جالب توجه این هست که معمولا در دوران متوسطه دوم که اهمیت مطالعه و پیگیری درسها بیشتر میشود، والدین شاهد کاهش تلاش و کوشش در بچهها میشوند. قطعا این مسئله نمیتواند ناشی از یک عامل باشد، اما به یکی از دلایل این اتفاق میتواند پیگیری بیش از حد والدین برای درس خواندن آنها باشد.
قطعا قصد ندارم به شما توصیه کنم که پیگیر درس خواندن فرزندانتان نباشید. بلکه صرفا پیشنهاد میدهم چند لحظه خود را در موقعیت آنان قرار دهید. فشار مدرسه، امتحانات، آزمونهای آزمایشی، پیگیری مشاوران و حجم زیاد درسها آنها را به اندازه کافی کلافه میکند. پس هنگامیکه به فضای خانه باز میگردند، بیش از هر چیز به محبت و آرامش خانواده نیاز دارند. اگر این آرامش در فضای خانه تامین گردد، آنها نیز راحتتر میتوانند به مطالعه و یادگیری بپردازند. برای همین به شما پیشنهاد میدهم روش پیگیری و نظارت بر درس خواندن آنها را کمی تغيير بدهيد. یعنی باید باور کنید فرزندان شما در مقطعی از زندگی هستند که از نظارت مستقیم شما احساس خوبی ندارند. پس سعی کنید چند توصیه را جدی بگیرید.
1- نظارت خود را به صورت غیرمستقیم انجام دهید. سعی کنید در برخوردهای ابتدایی پس از بازگشت به منزل، سریعا سراغ پیگیری درس و نتیجه آزمون نباشید.
2- سعی کنید قبل از نظارت، آنها را حمایت کنید. آنها را تشویق کنید، برای تلاشهای آنها ارزش قائل شوید و حتي برای موفقیتهای کوچک آنها نیز ارزش قائل شوید.
3- از مقایسه یا تهدید بچهها به شدت بپرهیزید. مقایسه کردن به هیچ عنوان منجر به افزایش انگیزه آنها نخواهد شد و مطمئنا نتیجه معکوس خواهد داشت.
4- سعی کنید برای راهنمایی فرزندانتان، از یک مشاور آگاه و دلسوز کمک بگیرید. یعنی تا حد امکان تلاش کنید نظرات خود را از طریق یک فرد سوم آگاه و دلسوز به آنها منتقل کنید. اگر نگران آنها هستید و متوجه عملکرد اشتباه آنها شدید، موضوع را با مشاور و برنامهریز فرزند خود مطرح کنید تا از این طریق مشکل برطرف شود.
5- عیب فرزندان خود را در جمع مطرح نکنید. این کار به شدت به عزت نفس آنها آسیب رسانده و آنها را در موقعیت روحی نامطلوبی قرار میدهد. حتی اگر تصمیم دارید کاهش ساعات مطالعاتی فرزندتان را به مشاور او اطلاع دهید، لطفا اینکار را در حضور او انجام ندهید.
6- سعی نکنید مسئولیت تمام کارهای آنها را بر عهده بگیرید. بچهها باید یاد بگیرند نسبت به آینده خود مسئولیتپذیر باشند. پس لازم نیست شما تمام کارهای آنها را پیگیری کنید. به آنها فرصت تجربه کردن و مسئولیتپذیری بدهید و اجازه دهید عادت کنند کارهای خود را به بهترین شکل ممکن انجام بدهند.
مثلث موفقیت در یادگیری و مطالعه – نقش والدین در موفقیت تحصیلی
ادامه دارد . . . .
دیدگاهتان را بنویسید